Gemeente Waalre

In korte tijd een communicatiestrategie voor een vluchtelingenopvang uitrollen

Er is in Nederland al tijden een groot tekort aan opvangplekken voor asielzoekers. Het Rijk en de regio doen regelmatig een beroep op gemeenten om mensen op te nemen. Zo ook in Waalre, waar het college in maart 2024 besloot een stap naar voren te zetten en tijdelijk 150 asielzoekers op te vangen voor 3 maanden.

Een jaar eerder bood de gemeente ook opvang in sporthallen. Een goed verloop van deze opvangperiode bood ook gelegenheid voor de toekomst. Dat er geen maandenlang besluitvormingsproces aan de komst van een tijdelijke opvang voorafgaat, betekent natuurlijk ook het een en het ander voor de communicatie. Adviseurs Jacky en Lisa werden ingeschakeld om de communicatie uit te rollen met ondersteuning van team Communicatie van de gemeente.

Van idee naar werkelijkheid

Dat betekent vanaf dag één alle hens aan dek. In korte tijd moest er veel in gang gezet worden om de gemeenteraad te informeren, de informatievoorziening richting inwoners van de gemeente op te starten en de pers bij te praten. In één week tijd bepalen Jacky en Lisa de koers op basis van het plan van aanpak dat de adviseur Communicatie had geschreven. Er volgt een hele rits communicatiemiddelen, waaronder een raadsinformatiebrief, informatiebijeenkomsten voor inwoners, persbericht, nieuwsbrief en informatiepagina op de gemeentewebsite. Samen met team Communicatie werd snel geschakeld. Voor deze nieuwe periode werden tips en tricks meegenomen uit een eerdere opvangperiode. Zo werd ook nu weer de mogelijkheid geboden om voordat de opvang opende een kijkje te komen nemen op het terrein.

Na de piek rondom de komst werd de communicatie afgeschaald, maar werden er wel nog regelmatig updates gedeeld via de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld over de taallessen en over hoe het verenigingsleven in Waalre zich inzette voor de tijdelijke bewoners. Daarvoor sloot Jacky aan bij enkele activiteiten en sprak ze met vrijwilligers. “Het was heel mooi om de mensen op de opvang te spreken en de praktijk achter dit veelbesproken onderwerp te zien. Het was me vanaf het begin duidelijk dat dat ook de beste communicatie is: zorgen voor ontmoeting, een kijkje binnen de “muren” van de opvang geven. In Waalre vroeg dat weinig regie, er waren ook dit keer weer veel betrokken vrijwilligers en verenigingen. Dat bracht echt een positieve sfeer rondom de opvang.”

Samen de schouders eronder zetten

Op 1 juli 2024 werd ook deze tijdelijke gemeentelijke opvang in Waalre gesloten en zijn de mensen en faciliteiten verhuisd naar gemeente Geldrop-Mierlo. En hoewel het een bewogen thema is waar de meningen over uiteenlopen, kijken Jacky en Lisa tevreden terug op deze periode én op de communicatie. “Het was aan de start direct een intense opdracht, maar we genoten juist ook van de reuring en de positieve energie van het team in Waalre. We zijn blij dat we met heldere communicatie konden bijdragen aan deze bijzondere periode voor gemeente Waalre.”

We hebben de ervaringen van onze adviseurs op dit onderwerp gebundeld. Met deze ‘lessons learned’ kunnen we ook in de toekomst snel schakelen op het thema en vinden we niet elke keer het wiel opnieuw uit. Geïnteresseerd? Neem vooral contact op, we vertellen je er graag meer over.

Contact
Beck Communicatie