NOVEX de Peel

Aan de slag voor de Peel van morgen

In dialoog met de streek

In weinig gebieden komen zoveel vraagstukken bij elkaar als in de Peel: natuur, landbouw, energie, woningbouw en leefbaarheid: alles vraagt om een oplossing. Niet voor niks wees het Rijk de Peel aan als een van zestien aandachtsgebieden in Nederland. Onder de noemer NOVEX pakken het Rijk en regionale overheden in deze gebieden samen regie om tot oplossingen te komen en uitvoeringskracht te organiseren. 

We moeten vooruit 

De 18 betrokken gemeenten, 2 provincies, 3 waterschappen en 5 departementen stelden samen een concept ontwikkelperspectief op dat richting geeft aan een gezonde, duurzame en meerkleurige toekomst van de Peel. Daarover gingen de overheden het afgelopen half jaar het gesprek aan met de streek. Maar een minstens zo belangrijk gespreksonderwerp was de vraag hoe we vanaf mórgen concrete stappen gaan zetten in de juiste richting, want – terecht – stelden veel deelnemers aan de gesprekken: We kunnen nog jaren praten over hoe de verre toekomst er precíes uit moet zien, maar ondertussen worden de vraagstukken elke dag groter. We moeten vooruit.  

Dialoog met de streek 

Vanuit Beck Communicatie gaven Eline Philips en Dio Bos vorm en inhoud aan de dialoog met de streek. Ze organiseerden onder meer regionale Peelcafés voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties en webinars voor de volksvertegenwoordigers van de betrokken overheden. Ze onderhielden de contacten met de media en richtten de basis in met een huisstijl, website, toolkit en nieuwsbrief. Ter afsluiting van de eerste dialoogfase organiseerden ze met collega’s uit het regieteam een groot en drukbezocht Zomerpeelcafé. Behalve input voor het ontwikkelperspectief en de verdere samenwerking, leverden de gesprekken een rijke oogst aan concrete ideeën en initiatieven op voor het vervolg: de uitvoering. Die oogst werd vastgelegd en gedeeld met alle betrokkenen in een dialoogverslag 

Met de uitvoering breekt een nieuwe fase aan, met een nieuwe communicatievraag. De zomerperiode hebben Eline en Dio dan ook goed besteed om de vervolgstrategie uit te werken.  

Beck Communicatie