Samen werken aan De Grote Verbinding
Kennisdeling door Marijke de Roeck van Stad AntwerpenGa er maar aan staan, communiceren over 33 projecten met tientallen stakeholders in een stad met meer dan 500.000 inwoners. En oh ja, dan was er ook nog een valse start! Marijke de Roeck, directeur communicatie en participatie in Stad Antwerpen doet het, met succes, ze vertelde ons er alles over tijdens onze laatste kennisdeling.
Weerstand en protest
Voor veel mensen staat Antwerpen niet alleen voor een (culinair) weekendje weg of een dagje shoppen, maar vooral voor eindeloze files. Voor de route langs deze havenstad kun je gerust de tijd nemen. Maar de oplossing is in zicht met… De Grote Verbinding. Al sinds de jaren 90 werkt de Vlaamse regering samen met de stad aan het oplossen van de files. Het Masterplan 2020 voorzag in eerste instantie in het faciliteren en aanmoedigen van alternatief vervoer zoals tram, bus en fiets. De focus van de communicatieaanpak ‘Antwerken’ lag vooral op hindercommunicatie, maar echt succesvol werd dat traject niet. De weerstand groeide met de dag. Meerdere actiegroepen wisten veel mensen op de been te brengen én veel publiciteit te genereren.
Samenwerking als sleutel
Ondertussen maakte de gemeentelijke organisatie een onrustige periode door. Een gedragscode met nieuwe kernwaarden werd het nieuwe uitgangpunt voor de herijking van stad en haar werkwijze. Een nieuwe aanpak van het Masterplan 2020 bood kansen aan De Grote Verbinding. In dit plan komt er echt een ring rond de stad. Het grootste deel van de ringweg krijgt een overkapping en de sleutel om dit te realiseren is samenwerking. In 2030 moet alles klaar zijn.
Inwoners en ondernemers centraal
Ook de communicatieaanpak gooit de stad nu over een andere boeg. Antwerpen zet de inwoners en ondernemers absoluut centraal. Door vele gesprekken te voeren, werkateliers en -sessies te organiseren krijgt de organisatie een goed gevoel bij waar de pijn zit en wat er nodig is. Wat de inwoners écht willen is meer groen, gezondere lucht, minder geluidsoverlast, veiliger reizen en betere mobiliteit. Het bestuur denkt het probleem om en dát levert meteen een positieve boodschap op. Hier wil men wél graag over meepraten en meedenken. Het leidt zelfs tot een verbond met de actiegroepen!
Verhalenvertellers
De persoonlijke aanpak staat absoluut voorop, maar natuurlijk is er ook een website ontwikkeld om de boodschap over de 33 projecten te communiceren, vertelt Marijke. “We hebben om te beginnen deze 33 projecten gebundeld tot 7 trajecten, anders is het niet te overzien voor de inwoners. Maar de website en de socials zijn niet onze belangrijkste kanalen. Wij vertellen ons verhaal daar waar we de levens van onze inwoners raken.” Burgerbewegingen, aardrijkskunde docenten van de middelbare school en zelfs maatschappelijke werkers behoren tot de ‘verhalenvertellers’ van de stad. Ook sluit Marijke op gezette tijden aan bij de politiek, projectleiders en verenigde ondernemers. Alles met als doel optimaal te informeren, te weten wat er speelt en te schakelen.
Resultaat tot nu
Wekelijks bevraagt de stad Antwerpen 500 mensen met een vragenlijst. Door dit consequent te doen ontstaat een enorme hoeveelheid data. Zo weten ze inmiddels dat 7 van de 10 inwoners bekend is met De Grote Verbinding. De helft weet dat het niet (alleen) om asfalt gaat, maar juist om het verbeteren van de leefbaarheid van de stad. Een prachtig tussentijdse balans, want het project loopt nog even…
Het verhaal van Marijke is een mooi en inspirerend voorbeeld over hoe met de juiste inzet van communicatie er letterlijk en figuurlijk nieuwe bruggen worden gebouwd.
Marijke de Roeck, directeur communicatie en participatie in Stad Antwerpen, deelde haar kennis en inzichten met Beck Communicatie en Facet& tijdens een eindejaarsbijeenkomst op 12 december 2024.