Provincie Limburg

Onderdeel van het redactieteam van provincie Limburg

Social media redacteur en advies richting woordvoerders

Lonneke van Bakel is tijdelijk onderdeel van het redactieteam van provincie Limburg. Binnen het redactieteam ondersteunt ze onder andere de gouverneur bij zijn social media activiteiten en adviseert ze de woordvoerders van de gedeputeerden over het gebruik van social media.

Redactieteam

Als onderdeel van het redactieteam levert Lonneke een bijdrage aan de contentstrategie en communicatie-uitingen van de provincie. Met een aantal collega’s coördineert zij de verschillende provinciale kanalen, zoals social media, website en nieuwsbrief. Ook ondersteunt zij onder andere gouverneur Emile Roemer, commissaris van de Koning genoemd in de andere provincies.

Bestuur en social media

Samen met zes gedeputeerden vormt de gouverneur Gedeputeerde Staten: het dagelijks bestuur van Provincie Limburg. En ook voor een gouverneur is social media een communicatiemiddel om zijn online aanwezigheid te versterken. Gouverneur Roemer kan hier bijvoorbeeld zijn aandeel in de dagelijkse uitvoering van het provinciebeleid laten zien én de interactie opzoeken met zijn volgers. De redactie van de Provincie Limburg zocht naar een collega die hem hierin kan ondersteunen en adviseren. Ze heetten Lonneke welkom in hun team.

Aansluiten bij wat volgers willen zien

Lonneke: “Voor de gouverneur heb ik een aanpak gemaakt voor zijn social media kanalen. De opdracht begon bij het maken van een analyse. Wie is Emile Roemer als persoon, over welke thema’s wil hij communiceren, wat willen zijn volgers eigenlijk van hem zien en welke berichten hebben in het verleden goed gewerkt? Samen kwamen we tot de conclusie dat elk bericht op zijn kanalen moet voldoen aan één van de volgende pijlers: laten zien wat de gouverneur doet, hoe hij dat doet en voor wie hij dat doet.”

De interactie opzoeken

Als er één medium geschikt is voor interactie, dan is het social media wel. Eén van de adviezen is dan ook om de interactie met volgers aan te gaan. Dit kan met behulp van Q&A-video’s, waarin vragen van volgers beantwoord worden. Dit kunnen inhoudelijke vragen over portefeuilles van de gouverneur zijn, maar ook vragen over wat een gouverneur precies doet, wat zijn memorabele momenten zijn en hoe een werkweek van een gouverneur eruitziet.

Effectief teamwork

Lonneke komt twee keer per week samen met het redactieteam om de content te bespreken die online komt op alle provinciale kanalen. Hier bespreken ze ook of er zaken zijn om mee te geven aan de gouverneur. Om up to date te blijven, is ze veel in contact met de woordvoerder en bestuursadviseur van de gouverneur. Daarnaast werkt Beck-collega Hannah Bekkering vanuit ons projectbureau mee aan deze opdracht.

Hannah: “Op een redactie kunnen de dagen druk en veranderlijk zijn. Het is voor Lonneke dan prettig om aan de achterkant ondersteuning te krijgen in werkzaamheden. Het opzetten en bewaken van de strategie en ondersteunende documenten en het maken van rapportages waarmee we onze strategie tussentijds aan kunnen scherpen. Wekelijks praten Lonneke en ik elkaar bij en kijken we welke taken op afstand opgepakt kunnen worden. Het is een mooi voorbeeld van hoe ons Beck-projectbureau een interim-opdracht kan versterken.”

Woordvoerders adviseren

Lonneke is vanuit het redactieteam ook adviseur en sparringpartner voor de overige woordvoerders van de gedeputeerden. Zij kunnen bij haar terecht met hun vragen rondom de verschillende social media kanalen. En die kanalen hebben af en toe best een gebruiksaanwijzing. Want hoe werkt het algoritme nou precies en wanneer scoort een bericht eigenlijk goed? Het is een greep uit de vragen waar Lonneke over kan adviseren.